מודל השותפpds-logoות PDS (professional development schools)  הינו מודל להכשרת מורים, שבמהותו יצירת קהילות לומדות בהן משתתפים כל העוסקים במלאכה: סטודנטים להוראה, מורי מורים מהאקדמיה, מורים חונכים מבית הספר ובעלי תפקידים אחרים בבית הספר. קהילות המאפשרות לשותפים להימצא בתהליכי חקר ולמידה תמידיים שאמורים להוביל להתפתחותם המקצועית (אריאב וסמית, 2006).

המודל מזמן דרכים לקשור בין התרבות האקדמית של המוסד המכשיר והתרבות של העשייה ההוראתית והחינוכית בבתי הספר (זילברשטיין, בן פרץ וגרינפלד, תשס"ו).


במסגרת הכשרת המורים עפ"י מודל ה – PDS, הסטודנטים להוראה מגיעים לביה"ס יום בשבוע בלוויית רכז ומתנסים בתחומי העשייה השונים של ביה"ס – הוראה בתחום הדעת, הוראה פרטנית עם תלמידים, לקיחת חלק בפעילויות בית ספריות מגוונות, השתתפות פעילה בפרויקטים בית ספריים, מפגש עם בעלי תפקידים  ועוד.

ההתנסות רחבת הפנים מתאפשרת בזכות שותפות המתקיימת בין המוסד האקדמי המכשיר לבין ביה"ס.

hotam-logo

2012

נפתח המחזור השלישי של תוכנית "חותם" להכשרת מורים מצטיינים בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה
95 סטודנטים יוכשרו במשך 5 שבועות של סמסטר קיץ אינטנסיבי. לראשונה נפתח מסלול להכשרת מורים גם לבית הספר היסודי.
המחזור השלישי של תוכנית "חותם" (Teach For Israel) להכשרת מורים מצטיינים למערכת החינוך נפתח ביום ראשון השבוע (15 באוגוסט) בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. בתוכנית נרשם גידול במספר הסטודנטים ובמשך חמישה שבועות אינטנסיביים בתנאי פנימיה יוכשרו 95 סטודנטים להוראה בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ. לראשונה מאז פתיחתה של התוכנית בפקולטה לחינוך לפני שלוש שנים נפתח השנה גם מסלול להכשרת מורים לבית הספר היסודי.


בטקס הפתיחה אמרה דיקן הפקולטה לחינוך, פרופ' לילי אורלנד-ברק כי תוכנית הלימודים המיוחדת שנבנתה באוניברסיטה עבור התוכנית מייצגת יצירתיות בתחום הלמידה הפרופסיונאלית ומהווה פריצת דרך בתחום הכשרת המורים וזאת מתוך מטרה למשוך סטודנטים שבדרך כלל לא פנו להוראה להגיע ולהשתלב במערכת החינוך ולתרום את חלקם לצמצום פערים לימודיים ולקידומם של תלמידים בישראל.ראש המסלול להכשרת מורים באוניברסיטה, ד"ר אריה קיזל המרכז את סמסטר קיץ אמר כי לראשונה תכשיר השנה האוניברסיטה גם מורים למסלול בית הספר היסודי. מורים אלה ישתלבו בהוראה עם פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר בטירת כרמל ובבת-ים. במסלול לבית הספר היסודי במסגרת הכשרת חותם לומדים 14 סטודנטים וסטודנטיות מהם מספר לא מבוטל של עורכי דין ומשפטנים אשר ויתרו על משרות נחשקות לטובת הלימודים בתכנית.
בטקס הפתיחה החגיגית ברכו גם גב' שלומית עמיחי, יו"ר תוכנית חותם וד"ר אורית אלמוג, מרכזת התוכנית מטעם המכללה האקדמית בית ברל (השותפה בהכשרה האקדמית).
במחזור השלישי של תוכנית "חותם" לומדים 95 סטודנטים שהם בוגרי תואר ראשון מאוניברסיטאות שונות אשר עברו מבחני מיון קפדניים. הסטודנטים יוכשרו להוראה לבתי ספר על-יסודיים שבהם לומדים תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני ונמוך ברחבי הארץ. השנה נרשם גידול של מספר הסטודנטים לעומת שני המחזורים הראשונים (במחזור הראשון למדו 66 סטודנטים ובמחזור השני אשתקד למדו 86 סטודנטים).
הסטודנטים לומדים במסגרת החוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך שורה של קורסים ובהם סטודיו ללמידה והוראה, פסיכולוגיה של גיל הנעורים, התלמיד לקוי הלמידה בכיתה הרגילה, מערכת החינוך בישראל ו"להיות מורה בחותם". הם משתתפים בסיורים לימודיים מתוך מטרה לחשוף אותם למערכת החינוך בחברה מרובת תרבויות.

לצפייה בגלרית התמונות לחץ כאן (בחלון חדש)

 

 

2011


החוג ללמידה, הוראה ולמידה בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה עוסק בהכשרת המשתתפים בתוכנית חותם Teach First Israel . ההכשרה של משתתפי חותם מתבצעת בשיתוף עם המכללה האקדמית בית ברל. תוכנית חותם הינה תוכנית יוקרתית ומיוחדת שיזם משרד החינוך להכנסת כוח הוראה חדש לתחומי החינוך. בסמסטר קיץ תש"ע שהתקיים במשך חמישה שבועות בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך השתתפו 66 סטודנטים מצטיינים מכל האוניברסיטאות בארץ אשר עברו תהליך מיון קפדני במהלך החודשים שקדמו ללימודים.

תוכנית זו הופעלה לראשונה בארה"ב ומאז היא מופעלת במספר מדינות ברחבי העולם ובהן אנגליה. בוגרי התוכנית משתלבים במערכות החינוך ומשפיעים על שיפור איכות ההוראה. הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה זכתה בחודש מאי 0202 במכרז של הג'וינט ותוכנית חותם להפעלתה הראשונה בישראל של תוכנית ייחודית זו, לאחר שהציגה תוכנית אקדמית חדשנית שכוללת מודלים חדשים של למידה והכשרה במשותף עם המכללה האקדמית בית ברל.

בכנס הפתיחה של התוכנית שנערך באולם המצפור ברכה דיקן הפקולטה לחינוך, פרופ' עפרה מייזלס את המשתתפים בדרכם החינוכית החדשה. ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר לילי אורלנד-ברק אמרה כי היא מצפה להשתלבותם של בוגרי חותם במגמה החדשה לתואר שני לאלטרנטיבות בחינוך. יו"ר חותם, שלומית עמיחי, ציינה כי היא שמחה על שיתוף הפעולה עם הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה וציינה את המאמץ הרב שהושקע בתוכנית ואת תקוותיה להצלחתה.

פתיחת התוכנית צוינה גם בערב השקה חגיגי ביד הנדיב סמוך לזיכרון יעקב בהשתתפות בכירי משרד החינוך, מנהלי מחוזות ומנהלי בתי ספר. מנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני ציין כי תוכנית חותם היא אחת מהאפשרויות להטיב את כוחות ההוראה בישראל. נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' אהרון בן-זאב הודה לפקולטה לחינוך, בראשות פרופ' עפרה מייזלס, על התגייסותה לתחום הכשרת המורים הן בתוכנית חותם והן בתוכניות הכשרת המורים הנרחבות המופעלות בחוגי הפקולטה ובמיוחד בחוג ללמידה, הוראה והדרכה. נשיאת בית בית ברל, פרופ' תמר אריאב ציינה כי שיתוף הפעולה בין האוניברסיטה למכללה בתוכנית חותם היא דוגמא לאופן שבו כוחות אקדמיים משלבים ידיים לטובת הכשרת המורים בישראל. מר נח גרינפלד, ראש האגף להכשרת עובדי הוראה ביקש לציין את ההשקעה בתוכנית ובשיבוץ משתתפי חותם בבתי ספר מכל רחבי הארץ.

תוכנית ההכשרה של סמסטר קיץ כללה חמישה שבועות של הכשרה אינטנסיבית שבמרכזה עמדו חמישה צירי למידה. צירים אלה הם: ציר לימודי פדגוגיה ומתודיקה של הוראת המקצוע, ציר ליווי פדגוגי, ציר לימודי חינוך והוראה, ציר העצמה אישית ופרופסיונאלית וציר מחקר בחינוך ובהוראה. המרכז האקדמי של התוכנית בפקולטה לחינוך, ד"ר אריה קיזל מסר כי במרכזה של תוכנית הכשרת הקיץ עמדו לימודים בסטודיו ללמידה והוראה אשר מטרתם היתה להעניק כלים נרחבים לניהול כיתה, לניהול שיעור, להשתלבות במערכת החינוך ולפיתוח המורה כפרופסיונאל רפלקטיבי וכן הכשרת המשתתפים להיות מורים בתחומי הדעת המגוונים, החל ממתמטיקה ותנ"ך ועד מדעים, היסטוריה ואזרחות. הסטודנטים למדו בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ולנו בתנאי פנימייה בכפר הנוער מאיר שפיה. הם למדו גם במהלך שעות הערב והלילה בשלל פעילויות כמו ביקור בבית לוחמי הגטאות, ביקור במוסד החינוכי "נירים" והאזינו להרצאות בין היתר של פרופ' אילן גור-זאב ופרופ' דני גוטווין. נוסף על כך הם עברו הכנה מרוכזת בנושא היכרות עם מערכת החינוך הישראלית.

במסגרת זו הם נפגשו עם מנהלי ארגוני חינוך כמו גב' רחל מתוקי )ראש מינהל החינוך והתרבות בעיריית חיפה( ושורה ארוכה של מנהלי בתי ספר ובהם מר ערן דובובי )המשנה למנכ"ל מרכז ליאו- בק(, גב' בתיה בראונר )מנהלת תיכון עירוני א' בחיפה(, גב' דיטה סלמן )לשעבר מנהלת בית הספר רנה קסין בירושלים(, גב' ענת מורג )מנהלת בית הספר ניל"י בזיכרון יעקב( מר רוני הרניק )מנהל תיכון סליגסברג בירושלים(, גב' רות גל )מנהלת חטיבת הביניים בתיכון אליאנס בחיפה(, גב' רחל ויינברג )מנהלת בסמת חיפה(. כמו כן נפגשו החותמיסטים עם תלמידים מבתי ספר אשר סיפרו להם על ציפיותיהם כתלמידים. מפגשים אלה, יחד עם פעילויות חינוכיות נוספות, נועדו לטפח במשתתפי התוכנית תודעה חינוכית וחברתית עמוקה וזאת במיוחד לקראת שיבוצם, כבר ב 0- בספטמבר 0202 , בשורה של מוסדות חינוך ברחבי הארץ.

במהלך סמסטר קיץ נפגשו משתתפי התוכנית גם עם מורים צעירים מארה"ב שהגיעו לאוניברסיטת חיפה אשר למדו בתוכנית האמריקאית Teach First ושולבו במוסדות חינוך. הם החליפו רשמים על עבודתם החינוכית ועל השליחות שנטלו על עצמם. עם סיומה של התוכנית נפגש עם משתתפיה גם עם המנכ"ל המייסד של Teach First England אשר ספר להם על התרחבות התוכנית שכוללת היום מאות בוגרי אוניברסיטות מכל רחבי אנגליה המשולבים במערכת החינוך העל- יסודית במדינה ומשפיעים מאד על שיפור איכות ההוראה בה.

במהלך שנת הלימודים האקדמית )תשע"א( ממשיכים משתתפי התוכנית ללמוד יום בשבוע במכללה האקדמית בית ברל ויזכו לליווי פדגוגי ואקדמי מאוניברסיטת חיפה ומהמכללה האקדמית בית ברל. אנשי האקדמיה יגיעו לבתי הספר כדי להדריך את משתתפי התוכנית וזאת בהתאם לתוכנית ייחודית שנבנתה על ידי שני המוסדות האקדמיים.

Menu